החזר מס בלו על סולר – המדריך המלא לשנת 2024

החזר מס בלו על סולר
Facebook
Twitter
LinkedIn

חוק הבלו – חקיקה ופסיקה

החזר בלו על סולר הוא למעשה מס עקיף בשם מס בלו, כלומר מס שנועד לצמצם את השימוש בחומרים מסוימים, על אף שההכנסות ממנו משמעותיות למדינה. ייתכן ושמעתם על המיסוי בתחומים של אלכוהול וסיגריות, אך חוק הבלו תקף גם כשזה מגיע לדלקים ובדגש על סולר. 

החזר בלו על סולר

החוק במדינת ישראל מאפשר למשתמשים בסולר לקבל החזר על המס שהם משלמים. עם זאת, על מגישי הבקשה לעמוד בתנאים שהמדינה מציבה בכדי שיוכלו להיות זכאים להחזרים כספיים. 

שיעורי החזר מס בלו 

כשזה מגיע לשיעור הבלו, הגורם שלמעשה קובע את השיעור הוא רשות המיסים בשיתוף עם אגף המכס של מדינת ישראל ומע״מ. נכון לשנת 2023, שיעור החזר הבלו עומד על כ-3 שקלים בעבור ליטר דלק. 

מי זכאי להחזר?

לא מעט אנשים מחפשים ברשת ״ החזר בלו מי זכאי״, אך התשובה היא מאוד פשוטה. להחזר זכאים בעלי עסקים המוכרים לרשויות כעוסקים מורשים אשר זקוקים לסולר בכדי להפעיל רכבים או ציוד מכני במסגרת עבודת העסק. 

על אילו סוגי רכבים/ציוד מכני ניתן לקבל החזרי בלו?

החוק מגדיר בצורה ברורה מאוד מהם סוגי הרכבים והציוד המכני עליהם ניתן לקבל החזרי בלו:

  1. סולר לתחבורה (רכבים ללימוד נהיגה, מוניות, אוטובוסים ציבוריים ועוד).
  2. סולר עבור ספינות דיג.
  3. סולר לרכבים מסחריים, לרבות רכבי ציוד הנדסי וטרקטורים. 

על כל הרכבים להיות בעלי רישיון בתוקף על מנת לקבל את ההחזר. גובה ההחזר משתנה בין סוגי הרכבים. 

מהם סוגי הזכאות?

ישנו רק סוג אחד של זכאות לקבלת החזר מס בלו, ועל מס ההכנסה לאשר את הזכאות הזאת. גובה ההחזר ותקרת החזר בלו על סולר משתנה בהתאם לכלים השונים ובהתאם למצב השוק.

מטרות שימוש המזכות בהחזר מס בלו

מעבר להחזר מס בלו על הסולר בעבור רכבים, גם בעלי מפעלים יכולים לקבל החזר על השימוש בסוג דלק זה. ישנם מפעלים אשר זקוקים לסולר בכדי לבצע את עבודתם השוטפת, וגם הם יכולים להיות זכאים לקבלת החזר מהמדינה. 

מהו אופן הדיווח והרישום בדו״ח?

על מנת שעוסק מורשה יוכל לקבל את ההחזר על הדלק שרכש, בין אם מדובר בהחזר בלו על סולר למוניות או לכל כלי אחר העומד בתקנות, עליו להגיש דו״ח מפורט למס הכנסה. הדו״ח יכלול את מספר הרישוי של כל הרכבים/הכלים בהם נעשה שימוש יחד עם סכום ההחזר הכולל. 

מומלץ להכין ולהגיש את הדו״ח יחד עם רואה חשבון מומחה בתחום אשר יוכל ללוות אתכם לאורך הדרך עד לקבלת ההחזר. 

איך מגישים את הדו״ח?

הגשת החזר בלו יכולה להתבצע בכמה דרכים: 

  1. הגשה דרך המערכת האינטרנטית של רשות המיסים.
  2. הגשה באמצעות טופס הרשאה אשר חתום על ידי יצרני דלק.
  3. הגשה ע״י גורם מייצג דרך מערכת הכספות של שע״מ / לדווח באמצעותה (אישור הניתן רק לחברות בעלות כלי רכב רבים המונעים על סולר). 

האפשרות להגיש את הדו״ח בכתב יד ניתנת במקרים חריגים בלבד. 

מועדי הדיווח 

את הדיווח ובקשה להחזר מס הבלו ניתן להגיש בתקופה שנעה בין חודשיים ל-4 חודשים. על הדו״ח להיות מוגש במהלך השבועיים הראשונים של החודש העוקב את תקופת הדיווח. כדאי לדעת כי גובה ההחזר יופקד ישירות אל חשבון הבנק של האדם הזכאי. 

מסלולי הדיווח

  1. בעל עסק אשר ברשותו עד חמישה כלי רכב/ כלי עבודה מונעים בסולר צריך לדווח על תקופת שימוש של עד ארבעה חודשים.
  2. בעל עסק אשר ברשותו מעל חמישה כלי רכב / כלי עבודה מונעים בסולר צריך לדווח על תקופת שימוש של עד חודשיים. 

כדאי לדעת באמצעות שיחה קצרה לטלפון 02-5687800 תוכלו לקבל את גובה שיעורי הבלו המעודכנים ביותר ואת גובה ההחזר המדויק בעבור הכלים שברשותכם. במוקד תוכלו גם לקבל תשובות לשאלות אישיות שלכם. 

דוגמא למילוי דו״ח תקופתי

ניקח לדוגמא מילוי דו״ח תקופתי להחזר בלו על הסולר בעבור שני רכבים המיועדים ללימודי נהיגה. בחודש מרץ 2023 עמד גובה הבלו על 3.15642 ש״ח לליטר. השנה, ההחזר נקבע על פי החזר של 7.8%. בהנחה שכל רכב צרך 900 ליטרים בעבור כל תקופת דיווח

ניתן לחשב בצורה פשוטה את גובה ההחזר שבעל העסק יכול לקבל. את התוצאה יש להוסיף לדו״ח ולהגיש לרשות המיסים הממשלתית.

בקשת כניסה להסדר 

על מנת שבעל עסק יוכל להתחיל ולהגיש את דוחו״ת תשלום הדלקים שלו, עליו להגיש בקשת כניסה להסדר לרשות המיסים. במסגרת הבקשה, עליו להוכיח לרשויות כי הוא עומד בתנאים שהם מציבים וכי הוא זכאי לקבת החזר. רק לאחר קבלת תשובה חיוביות מרשות המיסים ניתן להתחיל ולהגיש דוחות באופן קבוע. 

טבלת החזר בלו לשנת 2024

לנוחיותכם, מצורפת טבלת חישוב שיעורי הבלו להישבון במסגרת הסדר סולר נכון לחודש פברואר בשנת 2024, חודש בו גובה הבלו עומד על 3.26195 ש״ח לליטר דלק – 

סוג הרכב/ הכלי אחוזי ההחזר גובה ההחזר בש״ח לליטר דלק
מונית 0.00% 0
משאית שמשקלה נמוך מ-32 טונות 0.00% 0
משאית שמשקלה גבוה מ-32 טונות 16.30% 0.5317
ציוד הנדסי וטרקטורים 50% 1.63098
רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום 45.50% 1.484
אוטובוסים שנקנו בין 2014 ל-2015 16.30% 0.5317
אוטובוסים שנקנו ב-2016 ואילך 16.30% 0.5317
רכב לימוד נהיגה ואוטובוס ציבורי זעיר שנרכשו החל משנת 2018 0.00% 0
מפעל תעשייתי / ספינת דייג מסוג מכמורתן 69% 2.25075

שאלות נפוצות בנושא החזרי בלו

מס בלו הוא מס עקיף הנגבה מקניית מוצרים מסוימים מתוך רצון של המדינה להקטין את השימוש בהם. מס זה מעוגן בחוק במסגרת ״חוק הבלו״.

בעלי עסקים, עוסקים מורשים וחברות בע״מ, אשר זקוקים לאותם חומרים במטרה לבצע את עבודתם השוטפת.

אחוזי החזר הבלו על הסולר מתקבלים על פי מצב השוק והצו שמס הכנסה מוציא בתקופות מסוימות.

כיום, תקרת החזר בלו על סולר עומדת על כ-69%, והיא ניתנת רק עבור רכישת סולר המיועדת לשימוש למפעלים תעשייתיים או ספינות דייג גדולות הנקראות ספינות מכמורתן.

 

את הבקשה לקבלת החזרי בלו על הדלק יש להגיש למס הכנסה בהתאם למספר הרכבים הממונעים שעומדים לרשות בעל הנכס. במידה ויש בבעלותו מתחת לחמישה רכבים – הוא יוכל להגיש בקשה בכל ארבעה חודשים. במידה וישנם מעל חמישה רכבים – הוא יוכל להגיש בקשה בכל חודשיים.

את ההחזר על מס בלו על הדלק לרוב מקבלים לאחר כ-30 יום ממועד הגשת הדו״ח. ייתכנו עיכובים בהתאם לצו המשפטי בנושא, אותו כדאי לקרוא בעיון.

אנחנו בי. שגב שירותי תדלוק מקווים שהצלחנו לעשות לכם קצת סדר בכל מה שקשור למס בלו ולהחזרים שניתן לקבל בעבור שירותי תדלוק בסולר. נשמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם עוד מידע מקצועי הנוגע בעולמות התדלוק בכל זמן שתרצו!

דילוג לתוכן